سلام دنیا!
فوریه 8, 2017
سیسکو - انفورماتیک گستر ایران
سیسکو
آگوست 13, 2017

ویپ چیست ؟

انواع-تلفن-ویپ-انفورماتیک گستر ایران

ویپ چیست ؟

ویپ (VoIP) مخفف Voice over IP یا انتقال صدا بر روی بستر شبکه است. تکنولوژی ویپ صدای آنالوگ را که با نبوغ گراهامبل امکان انتقال بر روی امواج الکتریکی و زوج سیم مسی را یافته بود؛ پس از تبدیل به صفر و یک بصورت دیجیتال بر روی بستر شبکه انتقال می دهد. به بیانی دیگر ابتدا صدای ما که توسط میکروفن گوشی تلفن به موج الکتریکی تبدیل می­شود، توسط گوشی تلفن ویپ به صفر و یک تبدیل می شود و این صفر و یک ها بر روی بستر شبکه به سمت سرور ویپ یا سانترال تحت شبکه ارسال می شود. سانترال ویپ پس از تشخیص مقصد، صفر و یک ها را به سمت گوشی ویپ مقصد یا گیتوی ویپ که خطوط شهری به آن متصل است ارسال می کند. در مقصد گوشی یا گیتوی وپ صفر و یک ها را مجددا به امواج الکتریکی تبدیل نموده و دوباره بصورت صدای آنالوگ در خواهد آورد.
انواع-تلفن-ویپ-انفورماتیک گستر ایران

انواع-تلفن-ویپ-انفورماتیک گستر ایران

حال که اصول کلی عملکرد سیستم ویپ را متوجه شدیم به توضیح برخی اصطلاحات در شبکه ویپ می پردازیم:

۱- تلفن ویپ: تلفن ویپ یا تلفن IP که به آن IP Phone هم گفته می شود یکی از اجزاء اصلی سیستم ویپ محسوب می شود که جایگزین تلفن های آنالوگ قدیمی می شود. کار اصلی تلفن ویپ آنچنان که پیشتر نیز اشاره شد تبدیل صدای آنالوگ به صفر و یک و ارسال آن بر روی بستر شبکه است. پس این تلفن های ویپ برخلاف تلفن های آنالوگ که به یک زوج سیم مسی متصل می شدند به کابل شبکه وصل می شوند و از طریق آن کابل شبکه به سوییچ شبکه متصل می گردند.

ناگفته نماند که تلفن های ویپ می توانند بصورت سیمی، بیسیم، تلفن کنفرانس، تلفن تصویری و تلفن نرم افزاری ارایه گردند.

۲- گیتوی ها ویپ: یکی دیگر از اجزاء اصلی سیستم های ویپ، گیتوی های ویپ می باشند که کار گیتوی های ویپ تبدیل سیگنال های آنالوگ به سیگنال های ویپ می باشد. برای مثال وقتی تماسی از یک خط تلفن شهری که از مخابرات به سمت منزل یا شرکت ما می آید و سیگنال های زنگ و صدا بصورت آنالوگ ارسال شده است بخواهد وارد سیستم تلفنی ویپ ما شود باید از طریق گیتوی های ویپ که به این خطوط شهری متصل شده اند ابتدا صدای آنالوگ به صدای ویپ ترجمه شود و سپس این صدای ویپ که بصورت صفر و یک می باشد از طریق تلفن ویپ ما به صورت مفهوم شنیده شود.

۳- سانترال های ویپ: سانترال های ویپ نقش مدیریت تجهیزات ویپ و مدیریت تماس های ویپ را برعهده دارند. سانترال های ویپ عموما به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شوند.. از سانترال های نرم افزاری می توان به استریسک، فری سوییچ و محصول نرم افزاری سیسکو معروف به CUCM نام برد که نرم افزار سانترال ویپ بر روی یک کامپیوتر نصب می شود و آن کامپیوتر نقش سانترال را ایفا می نماید.

از سانترال های سخت افزاری می توان به Avaya IP office، Panasonic TDE100، NewRock OM50 و Aastra Link Pro160 اشاره کرد که یک سخت افزار معمولا هم نقش سانترال ویپ و هم نقش گیتوی ویپ را برعهده می گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =