شرکت سیسکو به همراه RStor معماری دیتاسنتر ها را تغییر می دهد
می 12, 2019

روش تشخیص اورجینال بودن قطعات اچ پی

روش HPE چیست؟

HPE همراه با دیسک سخت، SSDها، و ioDriveها، با درایوهایی که بالاترین کیفیت را دارند، شروع میکند. HPE با تولیدکنندگان اصلی تجهیزات کار میکند تا سیستم عامل، راه اندازها و نرم افزار خاص که کارایی و قابلیت مدیریت بهینه را به همراه داشته باشد ایجاد نماید. فقط درایو مشخص از تولیدکنندگان اصلی مورد بررسی قرار میگیرد و پس از اطمینان از تداوم کیفیت و قابلیت ، محصول وارد مرحله بعد آزمایشی که همانا تست برروی تمامی تجهیزات HPE که قابل کار با این درایو می باشند می گردد و پس از اثبات و گذراندن این مرحله ، برای HPE یک گرینه قابل انتخاب خواهد بود.

اکثر درایوهای HPE به طور مستقیم از تولیدکنندگان اصلی خریداری میشوند و HPE در تمام عمر محصول به کار مستقیم با این تولیدکنندگان اصلی ادامه میدهد تا تضمین شود در طول عمر محصول فقط کالاهائی با بالاترین کیفیت به مشتریان HPE تحویل داده میشود. اگر هر گونه مشکل کیفی پیش بیاید، محصول از موجودی HPE حذف شده و کد تاریخ و ID کالا کنترل میشود تا اطمینان حاصل شود که مسائل شناخته شده مجدداً در موجودی HPE وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، تولید کنندگان اصلی درایو نیز باید کد تاریخ را کنترل کنند تا از انتقال درایوهای غیر استاندارد به مجموعۀ HPE جلوگیری شود.

اما نگرانی HPE با حمل محصول متوقف نمیشود. HPE رضایت بالای مشتری را از طریق ارائه خدمات سطح بالا در درایوهای HPE که در سیستم های HPE نصب شده اند، تضمین میکند.

برای تضمین اینکه مشتریان می توانند تفاوت اجزای اصلی یا اجزای غیراصلی که برای ارائه کیت های HPE Drive Option ، دستکاری شده اند را تشخیص دهند، HPE از بسته بندی خاصی استفاده می کند که شامل برچسب های امنیتی HPE می باشند.

چطور بفهمیم این روش HPE است ؟

اگر شما بهترین فرد کلاس باشید، دیگران سعی می کنند از روی شما کپی کند و با تقلب از موفقیت شما سود ببرند. برخی فراتر رفته و از تعداد قطعه و ساختار مونتاژ مشابهی استفاده می کنند تا مشتری را قانع کنند که محصولی مشابه با آنچه در کیت های HPE فروخته می شود را می فروشند. محصولات تقلبی رایج، و تشخیص آنها آسان است، اگر بدانید باید دنبال چه چیزی بگردید.

بسته بندی :

از آنجا که تعداد متفاوت قطعات کیت ممکن است تعداد متفاوتی ماژول در هر کیت داشته باشند، چند قالب وجود دارد که محصول ممکن است در آنها حمل شود. برای تعداد قطعه یکسان، نباید در بسته بندی کیت ها تفاوت وجود داشته باشد. مواد بسته بندی مقوایی، پلاستیکی، و فوم به راحتی قابل تکرار هستند. با وجود بسته بندی بسیار مشابه و اسناد و مدارک مشابه با کیت HPE، باز هم ممکن است این کیت معتبر نباشد.

HPE با گذشت زمان تغییراتی در بسته بندی محصولات ایجاد کرده است تا تضمین کند محصولاتی با عملکرد معتبر به مشتریان می رسد. اطلاعات زیر به شما کمک می کند برچسب های معتبر HPE را تشخیص دهید.

مهر وموم آشکار کنندۀ دستکاری :

انتهای بازشوندۀ بسته بندی تاشو با یک مهروموم آشکارکنندۀ دستکاری، مهر و موم شده تا تضمین کند که محصول داخلی دستکاری نشده است. 

مهروموم آشکارکنندۀ دستکاری ویژگی های امنیتی مشابه با برچسب های امنیتی سخت افزاری دارد که به تایید معتبر بودن کیت کمک می کند. این مهروموم از مواد قابل تخریبی ساخته شده که اجازه نمی دهد برچسب بدون تخریب در محلی که بازشده از کارتن جدا گردد. برای باز کردن محصول، می توان این مهروموم ها را به راحتی قطعه قطعه کرد.

استفاده از نوارچسب یا هر وسیله دیگر برای اتصال مجدد برچسب، نشان دهنده تقلبی بودن آن است. اگر هیچ مهرومومی وجود نداشته باشد یا مهروموم به هر طریقی مخدوش شده باشد، اعتبار کیت زیر سوال می رود. اگر مهروموم ها ویژگی های امنیتی مناسبی نداشته باشند، ممکن است یکپارچگی محصول جای سوال داشته باشد و باید قبل از تشخیص اعتبار محصول HPE، شناسایی و اندازه گیری بیشتری انجام شود.

شکل۱٫ مهروموم آشکار کنندۀ دستکاری

برچسب های Option Kit :

هر Option Kit برچسب شده با اطلاعات ثابت در خارج بسته بندی وجود دارد تا محصول، منشا آن، و دیگر مشخصات ردیابی خاص مورد لزوم برای HPE و شرکای تجاری (تولیدکنندگان اصلی)قابل شناسائی باشد، که نمونه در جدول ۱ نشان داده شده است.

   
برچسب خارجی Option Kit برای SATA Hard Drive برچسب خارجی Option Kit برای SAS Hard Drive

جدول۱٫ برچسب های Option Kit

بسته بندی یونیورسال دیسک سخت :

درون کارتن Option Kit و Spares Kit، درایوها بسته بندی، حفاظت شده و امن هستند. همانطور که در جدول۲ نشان داده شده، هر درایو در یک بسته¬ی ضد الکتریسیته ساکن مهروموم شده و در محافظ پلی استایرن یا حرارتی درون جعبه قرار گرفته است.

     
محافظ حرارتی محافظ پلی استایرن بسته ضد الکتریسیته ساکن

جدول۲٫ بسته بندی داخلی مورد استفاده برای Spares Kitها و Option Kitها.

جدول۳٫ بسته بندی خارجی با مهروموم آشکارکننده دستکاری.

آیا HPE/Compaq بر روی درایو دارای برچسب است؟

HPE درایوها را با برچسب های متنوع و متفاوتی برچسب گذاری می¬کند که ممکن است دارای آرم HPE (یا آرم OME) و اجزاء خاص یا اطلاعات پیگیری باشند. تمام درایوهای HPE یک برچسب امنیتی آشکار کنندۀ دستکاری دارند که در فرایند تولید به آنها متصل می شود.

شکل۱٫ برچسب بر روی درایو SSD

شکل۲٫ برچسب روی درایو SAS با آرم HP

شکل۳٫ برچسب روی درایو SAS بدون آرم HP

جدول۴٫ برچسب گذاری مورد استفاده برروی دیسک سخت و درایو SSD

امنیت روش HPE :

برچسب های امنیتی 

HPE از چند برچسب امنیتی مختلف برای تایید و احراز هویت محصولات خود استفاده می کند. این برچسب ها ویژگی های امنیتیِ لایه ای زیادی دارند که امنیت آشکار و پنهانی برای جلوگیری از جعل برچسب ها فراهم میکند. اگر خطر جعل یک ویژگی اصلی وجود داشته باشد، HPE یا باید مجموعه بعدی ویژگی ها را در معرض خطر قرار دهد یا ویژگی اصلی را تغییر دهد تا اطمینان بالایی در مورد تایید هویت محصول ارائه کند.

ویژگی ها تایید اعتبار  برچسب کامل در حال استفاده
از هولوگرام برای تایید هویت استفاده می¬کند:
۱٫ برچسب را به سمت بالا و پایین حرکت دهید –”Ok” و “check mark” در جهات مخالف حرکت می-کنند و از مرکز آرم دور میشوند.
۲٫ برچسب را به راست و چپ حرکت دهید، “Ok” و “check mark” در جهتی یکسان با حرکت حول مرکز آرم حرکت میکنند.
    از جولای ۲۰۱۵ تا کنون
۱٫ نوار امنیتی مدالهای هولوگرافیک دارد که از HP به و به OK تبدیل شده و به صور شفاف محو می¬شود.
۲٫ سه خط متن با اندازه متفاوت OK که محو خواهند شد (از بزرگترین آنها به صورت متناوب تا مدال).
۳٫ نوار رنگی درمقابل منابع نوری متفاوت از سبز به رنگ ارغوانی کمرنگ تغییر رنگ می دهند.
 

  از ژوئن ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۵
۱٫ سمت چپ با رنگ سبز یا قرمز با طرح عمدی قرمز که باعث مه قرمز می­شود.

۲٫ سمت راست با رنگ صورتی یا سبز در منابع نوری به یکدیگر تغییر رنگ می دهند

۳٫ شماره ID منحصر به فرد در گوشه سمت راست بالا.

برچسب با الگوی نور آبی – تصاویر  زمانی مشخص می­شوند که برچسب کنده شود.

قرمز به سبز

سبز به صورتی

از اکتبر ۲۰۰۸ تا می ۲۰۰۱۱

ویژگی های متعدد پنهانی نیز وجود دارد که اعلام نشده است. اگر چه هر یک از نسخه های برچسب که تصویر آن در زیر نشان داده شده ممکن است روی محصولات وجود داشته باشد، اما نسخه های قبلی نشان دهنده کالای قدیمی تر یا احتمالاً یک محصول تقلبی هستند. بسیاری از موارد جعلی، تغییر رنگی مشابه با آنچه که ذکر شده دارند. تایید اعتبارِ بیشتر با کمک HPE و از طریق تماس با آدرس ایمیل زیر امکان پذیر است:

hardware.counterfeitvalidation@hpe.com

از اطلاعات چاپ شده بر روی برچسب نیز می¬توان برای تشخیص اینکه چگونه محصول از HPE حمل شده استفاده کرد و می تواند تایید کننده¬ی گارانتی باشد. Option Kitها یک شماره دارند که به عنوان کد امنیتی شناخته شده است (شکل ۲ در ادامه). فقط محصولی که در یکOption Kit حمل شده باید در کانال فروش HPE به فروش برسد. هر چیزی با قالب متفاوت، باید مشکوک تلقی شود و ممکن است واجد شرایط گارانتی نباشد.

شکل۲٫ برچسب امنیتی HPE که کد امنیتی را نشان می دهد (S/C)

شکل۳٫ برچسب امنیتی فعلی HPE که شماره پیگیری کالا (CT) را نشان می دهد

HPE بر روی هر بستهOption Kit یک شماره سریال قرار داده است که با شمارۀ چاپ شده بر روی برچسب در ارتباط است. مراقب باشید زیرا جعل کنندگان معمولاً از شماره سریال هایی که در بسته بندی ذکر شده (و اغلب بر روی فاکتور) و شمارۀ چاپ شده بر روی برچسب محصول، برای متقاعد کردن مشتری در مورد معتبر بودن محصول “استفاده مجدد” میکنند. این شماره سریال برای تایید اعتبار کالا در نظر گرفته نشده است. آخرین برچسب های امنیتی HPE، که در ماه ژوئن ۲۰۱۵ استفاده از آنها آغاز شد، شامل ویژگی های امنیتی زیر است:

استفاده از هولوگرام برای تایید هویت:
– برچسب را به بالا و پایین بچرخانید- “OK”و “check mark” در جهت مخالف حرکت کرده و از مرکز آرم دور میشوند.
– برچسب را به چپ و راست بچرخانید- “OK”و “check mark” حول مرکز آرم، در یک جهت حرکت می کنند.

شکل۴٫ برچسب امنیتی فعلی HP

برچسب امنیتی قبلی HP، که در ماه مارس سال ۲۰۱۱ استفاده از آن آغاز شد، شامل ویژگی های امنیتی اصلی است که در زیر نشان داده می شود. اگر چه بین مارس و جولای تغییرات جزئی ایجاد شد، ویژگی های اعتبار سنجی اولیه بدون تغییر باقی ماند. این ویژگی ها باید برای تایید اعتبار این برچسب ها استفاده شوند:
– مدالهایی که از HP به و از آن به OK تغییر می کنند و به طور کامل ناپدید می شوند (ممکن است دو اندازه مختلف داشته باشند).
– خطوط OK که روشن و محو می شوند، بزرگترین آنها در جهت مقابل مدال است.
– جوهر متاکرومیک که در نور فلورسنت و طبیعی از ارغوانی کمرنگ به سبز روشن تغییر خواهد کرد.
– در ارتفاع برچسبی که نوار امنیتی در آن واقع شده، تغییر ارتفاع وجود ندارد، یا جزئی است به طوری با ناخن خود در لبۀ نوار امنیتی سمت راست، متوجه آن نمی شوید.

شکل۵٫ برچسب امنیتی HP (ژوئن۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۵)

برچسب های قبلی از تکنولوژی تغییر رنگ که در جدول ۱ (بالا) نشان داده شد استفاده میکردند. در میله های رنگی در دو طرف آرم HP در آخرین نسخه¬های برچسب امنیتی HP که اخیراً کنار گذاشته شدند، از دو جوهر متغیررنگی متفاوت استفاده شده است. در سمت چپ آرم HP یک نوار از جوهر متغیر رنگی وجود دارد که با بالا و پایین بردن، از سبز به قرمز تغییر خواهد کرد. در سمت راست آرم HP یک نوار است که در روشنایی متفاوت، از رنگ صورتی به سبز تغییر خواهد کرد. جوهر متغیر رنگی از سبز به قرمز در سمت چپ آرم HP نیز شامل یک طرح کلی از قرمز در اطراف جوهر متغیر رنگی است، که رنگ آن تغییر نمی¬کند. علاوه بر این، در گوشه بالا و سمت راست، یک شماره شناسایی منحصر به فرد در هر برچسب امنیتی وجود دارد.

شکل۶٫ برچسب امنیتی HP (اکتبر ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۱۱)

سمت راست برچسب یک بلوک رنگی است که در منابع مختلف روشنایی، تغییر خواهد کرد (شکل ۵ را در بالا ببینید). میله سمت راست وقتی در نور فلورسنت دیده شود، صورتی کمرنگ خواهد بود. اگر در نور طبیعی خوشید یا لامپ های رشته ای دیده شود، گلی کمرنگ یا سبز دیده می¬¬شود. اگر نور طبیعی خوشید یا لامپ رشته ای در دسترس نباشد، با گرفتن عکس با فلاش دوربین، یا تاباندن نور چراغ قوه به محصول، می توانید رنگ را تشخیص دهید. اگر رنگ تغییر نمی کند یا بین سبز کمرنگ و صورتی کمرنگ تغییر نمی کند، ممکن است محصول تقلبی باشد.

اگر چه به دلایل امنیتی ویژگی های اضافی در تمام برچسب های امنیتی وجود دارد، تا زمانی که برای مصالحه ویژگی های اصلی تلاشی صورت نگیرد، این ویژگی های اضافی به جامعه ارتباط پیدا نمی کند.

علاوه بر ویژگی های امنیتی قابل مشاهده که در بالا ذکر شد، برچسب های امنیتی HPE شامل یک ویژگی آشکار کننده دستکاری است که در صورت دستکاری شدن، چسب را پشت شئ اصلی باقی می گذارد و باعث می شود برچسب تا حدی شفاف شود (شکل¬های ۷ – ۱۱ را در ادامه ببینید).

هر محصول با برچسبی که نشان دهندۀ دستکاری است، باید جعلی در نظر گرفته شود. وقتی کسی بخواهد این برچسب را حذف کند، ویژگی آشکار کننده دستکاری، یک الگو از چسب بر روی آیتمی که روی آن قرار داشت، برجا می گذارد. اگر هیچ الگویی برجا نمانده یا اگر کلماتی مانند VOID وجود دارد، در مورد صحت کالا سؤال کنید. علاوه بر این، در صورتی که برچسب از کالا برداشته شده است و چسب باقی مانده، و هیچ علامت شفاف قابل مشاهده ای در جلوی برچسب وجود ندارد، این نشانه دیگری از یک محصول تقلبی است. برای بررسی آشکار کنندۀ دستکاری، برچسب باید فقط تا نیمه برداشته شود. یک طرف باید چسبیده به محصول باقی بماند و هیچ نشانه ای از دستکاری نباشد.

HP هیچ محصولی را که برچسب آن کاملا کنده شده باشد، گارانتی نمی کند.

شکل۷٫ چسب بر روی محصول باقی مانده (چپ) و نشانه دستکاری برچسب (راست) در برچسب های فعلی


شکل۸٫ چسب روی محصول باقی مانده (چپ) و نشانه دستکاری برچسب (راست) در برچسب های قبلی

شکل۸٫ چسب روی محصول باقی مانده (چپ) و نشانه دستکاری برچسب (راست) در برچسب های قبلی همانطور که در شکل های ۷-۹ نشان داده شده، محصولی که با نسخه قبلی برچسب امنیتی حمل میشد، از الگوی چسب همراه با علامت استفاده میکرد.

   
شکل ۱۰: دستکاری شکل۹٫ چسب

شکل ۱۱٫ نشانه های دستکاری در نسخه قدیمی برچسب¬های آشکار کننده دستکاری

HPE بر اساس اعداد بارکد چاپ شده بر روی برچسب امنیتی، می تواند تاریخ حمل و گارانتی آن قطعه، و همچنین تامین کننده یا سایت تولید کننده¬ی آن قطعه را تعیین کند. اطلاعات مورد نیاز برای رمزگشایی هر عدد در برچسب امنیتی، اطلاعات اختصاصی است که در خارج از HPE توزیع نشده است.

آیا عنوان HPE / Compaq در داخل هارد دیسک مشخص شده است؟
فراتر از بسته بندی خارجی و برچسب، ویژگی های تشخیصی در هارد دیسک ذخیره شده است که میتواند به تعیین صحت کمک کند. در تمام درایوهای دیسک سخت یونیورسال HPE/Compaq و درایوهای ثابت، فریم ویر(FirmWare) منحصر به فردی نصب شده است که درایو را به عنوان HPE / Compaq شناسایی خواهد کرد.

از موارد زیر میتوان برای جستجوی دیسک سخت برای کمک به تشخیص استفاده کرد:
– پیام های Power-On Self-Test (POST) در زمان استفاده اولیه درایو توسط کنترلرها کننده
– مدیر بررسی سیستم HPE
– وب سایت مدیریت سیستم
– ابزار پیکربندی آرایه (ACU)
– واسط خط فرمان ابزار پیکر بندی آرایه (ACU CLI)
– ابزار تشخیصی آرایه (ADU)
– ابزار بازرسی
– ابزار مرور
– HSUTIL (برای درایوهای دیسک سخت به کنترل کنندۀ آرایۀ سری های HSx متصل شده است)
– امکانات خطایابی ویندوز
با استفاده از این ابزار، میتوان رشته تشخیص هارد دیسک (ID) را مشاهده کرد. تمام درایوهای یونیورسال HPE/Compaq خود را به عنوان HP / Compaq همراه با شماره مدل و نسخه فریم ویر(FirmWare) معتبر شناسایی میکنند.

در زیر نمونه هایی از Power-On Self-Test (POST) و بخشی از گزارش یک ابزار تشخیص آرایه (ADU) را می بینید:

پیام POST نشان داده میشود (وقتی دیسک سخت به کنترل کننده SCSI متصل می شود):

ID 0 – HP/COMPAQ BD018635C4 ID 1- HP/COMPAQ BD018635C4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 3 =