استراتژی طراحی شبکه (بخش دوم)
آوریل 28, 2019
معرفی IOS سیسکو و معنی هر چراغ LED در سوئیچ
می 7, 2019

راه اندازی مرکز داده

پيش­رفت­ هاي صنعت فناوري اطلاعات در دو دهه اخير، و وابستگي نظام ­هاي کسب و کاري بزرگ به صنعت IT باعث ايجاد نياز به مراکز يکپارچه اطلاعاتي شده است. امروزه، به دليل گسترش مقياس ­هاي اين مراکز، نقش تمهيدات فني/مهندسي در رابطه با طراحي،ايجاد و نگهداري از آن­ها اهميت ويژه ­اي يافته است. در اين خصوص، اين تمهيدات به دو حوزه فعال (Active) و غير فعال (Passive) تقسيم­ بندي مي ­شوند.

وابستگي شديد نظام­ هاي کسب و کاري نوين امروزي، به مراکز داده، باعث شده است تا اهميت و حساسيت­ هاي فني/مهندسي در مراحل و فازهاي مختلف به مراکز داده مورد توجه ويژه قرار گيرند. در دنياي امروز صنعت فناوري اطلاعات، همواره يکي از زمينه­ هايي است که شرکت­ هاي توليدکننده فناوري بر روي آن تمرکز دارند، فناوري­ ها و تکنولوژي های زيرساختي در مراکز داده نیز یکی از مهم ترین زمینه ها در این راستا می باشند. بدين ترتيب، امروزه شاهد فناوري­ هاي نوين، پيچيده و کارامدي در هر دو حوزه فعال و غير فعال مراکز داده هستيم که به کارگيري آن­ها توسط نظام­ هاي کسب و کاري مي­ تواند تأثيرات مستقيم و غيرمستقيم مثبتي بر روي کسب و کار اين نظام­ ها داشته باشد.

راه اندازی دیتاسنتر

در حوزه فعال مرکز داده، امروزه رويکرد مجازي­ سازي داراي جايگاه ويژه­ ايست و فناوري­ هاي زيادي به جهت افزايش سطح مجازي­ سازي مراکز داده توليد شده­ اند که شناخته شده­ ترين اين فناوري­ ها، مربوط به فناوري­ هاي مجازي­سازي در سطح سرورهاست. فناوري ­هاي مجازي­ سازي به صورت کلي به سه دسته عمده تقسيم­ بندي مي­ شوند که هر کدام از دسته­ ها در سطوح و لايه­ هاي مختلف مراکز داده، باعث افزايش سطح مجازي­ سازي و در نتيجه افزايش اثربخشي، بهينگي، راندمان و بازدهي خواهد شد.

دسته اول مربوط به مجازي­ سازي در سطح تجهيزات که شامل فناوري­ هاي مجازي­ سازي در سطح سرورها و تجهيزات زيرساختي شبکه مي­ باشد. دسته دوم مربوط به خوشه­ بندي تجهيزات زيرساختي شبکه است که با استفاده از آن­ها دو يا چند تجهيز با يکديگر ترکيب شده و تشکيل يک تجهيز منطقي را مي­ دهند که باعث ساده­ سازي معماري و ساختار هم­بندي و همچنين بهينه­ سازي گسترش ­پذيري، مقياس ­پذيري و تحمل­ پذيري خطا خواهد شد. دسته سوم مربوط به کارگيري راهکارهاي رايانش ابري است که سطح جديدي از مجازي­ سازي را ممکن ساخته است.

در حوزه غير فعال مرکز داده نيز، امروزه يکي از دغدغه‌هاي مهم، سطح مصرف انرژي در مراکز داده و تمايل به کمينه نمودن سطح مصرف انرژي، بدون تأثيرگذاري بر روي پارامترهاي کيفي و کارامدي مراکز داده است. پيرو اين رويکرد، فناوري­ ها و راهکارهاي زيادي در قالب فناوري­ هاي مراکز داده سبز (Green DC) ايجاد شده اند که هدف آن­ها تمرکز بر روي تمامي حوزه­ ها و بخش­ هاي غير فعال مرکز داده به جهت کاهش مصرف انرژي است.

راه اندازی مرکز داده

پیشنهاد میکنیم از مقاله سیسکو cucm ما دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =